På sporet af Cobra 1930-2000

Asger Jorn, Maleri, 1943. Fuglsang Kunstmuseum. Foto: Ole Akhøj
 

VILDE VISIONER. På sporet af Cobra 1930-2000
24. januar 2020 - 26. april 2020

 

Masser af farver, spontane penselstrøg, forunderlige fabeldyr og inciterende masker – samt ikke mindst vilde og visionære kunstnere med verdenskendte danske Asger Jorn i front, der stræbte efter fællesskab og folkelighed på tværs af landegrænser. Sådan kender mange den internationale kunstnersammenslutning Cobra, hvis navn er en sammentrækning af stifternes hjembyer: København, Bruxelles og Amsterdam. Sammenslutningen eksisterede officielt 1948-1951, men dens mange involverede kunstnere har både før, under og efter sat et vældigt aftryk i både Danmark og udlandet.

 

Med udstillingen VILDE VISIONER. På sporet af Cobra 1930-2000 blænder Fuglsang Kunstmuseum op for en vifte af kunstnere, der på hver sin måde har relateret sig til Cobra. Gennem en større testamentarisk gave fra 1984 har Fuglsang Kunstmuseum i årtier brystet sig af anerkendte værker af Cobras danske kunstnere: Udover Asger Jorn gælder det f.eks. Ejler Bille, Egill Jacobsen og Carl-Henning Pedersen, hvis værker er blandt gæsternes favoritter.
Nu har museet imidlertid udvidet samlingen gennem et nært samarbejde med den private samling Collection Siemers-von Loeper i Hamburg, som midlertidigt har deponeret en række værker til museet bl.a. af udenlandske sværvægtere som Pierre Alechinsky, Karel Appel og Corneille.

 

I VILDE VISIONER føres museets samling og den tyske samling sammen for første gang og viser et kalejdoskopisk festfyrværkeri af Cobrakunst i bred forstand. Tanker om oprindelighed, spontanitet og samarbejde spirede i årtierne op til Cobras stiftelse, udviklede sig gennem dens treårige officielle levetid og ikke mindst påvirkede eftertiden, så kunstnere også i dag forholder sig til det visionære projekt.
På sporet af Cobra anslås 50 malerier, skulpturer og arbejder på papir fra 1930’erne og frem til årtusindeskiftet. Udstillingen planlægges iscenesat med tematiske tekster, citater og forstørrede fotografier, ligesom film, bøger og tidsskrifter skal understrege, at Cobra ikke kun var et kunstnerisk, men også kulturhistorisk fænomen.