facebook pixel
Kirsebærtræ i blomst, San Cataldo (beskåret), 1976. Foto: Ole Akhøj

Dobbeltsyner. Ingemann Andersen i Danmark og Italien

4. februar 2022 – 28. august 2022

Med 150 værker sætter udstillingen spot på den lollandske billedkunstner Ingemann Andersen (1929-2017). Andersen voksede op på landet på Lolland, men flyttede til København, hvor han uddannede sig på kunstakademiet i 1950’erne. I 1966 fik han ophold på klosterrefugiet San Cataldo ved Amalfikysten.
Det ændrede hans livsbane, fordi han her mødte sin kommende hustru, stedets værtinde, og de følgende tre årtier levede parret derfor i Syditalien det meste af året, mens vintrene blev tilbragt på Lolland.

Ingemann Andersens fremstillinger af mennesker, arkitektur og natur udfoldede sig især i træsnittet, men også i maleri, skulptur, tegning, akvarel og mosaik, og hovedtemaet er vekselvirkningen mellem den flade hjemstavn og det bjergrige udland, det sansede og det erindrede.

Dobbeltsyner ledsages af en udstillingsbog og publikumsrettede aktiviteter. Bogen sælges i museumsbutikken, men du kan også bestille den på post@fuglsangkunstmuseum.dk. Den koster 198 kr. + et tillæg på 75 kr. for porto.

Kurator: Tine Nielsen Fabienke. I samarbejde med KunstCentret Silkeborg Bad og Kastrupgårdsamlingen, som viser udstillingen efter Fuglsang.

Se indslag fra udstillingen i TV Østs kulturprogram
Se video fra udstillingen på youtube

Anmeldelser:

Kristeligt Dagblad “For mit eget vedkommende havde jeg kun en perifer fornemmelse af hans kunst, da bilen rullede ind på P-pladsen foran Fuglsang Kunstmuseum på Lolland. Men da besøget var afsluttet, og jeg trådte ud i den vandkolde vintervirkelighed, følte jeg mig både beriget og berørt af denne kunstners inciterende værker”, skriver kunstkritiker Lisbeth Bonde (5 stjerner).

Lolland-Falsters Folketidende: “I ’Sol over Ravello’ fra 1993 i Italien og ’Sol over kornmark’ fra 2007 på Lolland er det nærmest guddommelige sollys skildret stort set ens i blå, gule, orange og grønne farver. Hvilket i den grad giver betegnelsen dobbeltsyn mening’, skriver Hans Jørgen Møller (5 stjerner).

Børsen: “… der dykkes ned i Andersens 70 års kunstneriske produktion, hvor han især udfoldede sig suverænt som grafiker i træsnit”, skriver kulturredaktionen.

Kunstavisens anmeldelse finder du her

 

 

TAK

15. Juni Fonden
Dansk Tennis Fond
Erik Birger Christensens Fond
Etatsraad Georg Bestle og Hustrus Mindelegat
Hofmann og Husmans Fond
Knud Højgaards Fond
Lektor Peer Rander Amundsens Legat
Nikolai og Felix Fonden
Ny Carlsbergfondet
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond

Søgning

Note: Danish only