Allan Otte (født 1978) er en af de mest bemærkelsesværdige malere på den hjemlige kunstscene. Siden sin afgang fra Kunstakademiet i København i 2007 har han betaget publikum og anmeldere med sine smukke og overraskende skildringer af det danske landskab. Det er imidlertid ikke landskabet i sin traditionelle og romantiske version, der interesserer Allan Otte. I stedet er han interesseret i at se bagom idyllen og ind i den moderne virkelighed.
I sine værker tager Allan Otte et opgør med 1800-tallets nationalromantiske landskab. Det landskab som danske guldaldermalere som C. W. Eckersberg (1783-1853) og hans elever dyrkede i 1830’erne og 1840’erne, og hvor de fejrede det, som de opfattede som typisk dansk. Der er milevidt fra disse oftest solbeskinnede, idylliske skildringer til Allan Ottes nøgterne landbrugslandskaber. Her hersker sjældent lutter idyl. Tværtimod. Døde grise, havarerede biler og robotfodermaskiner er nogle af de figurer, der befolker billederne. Naturen er ikke romantisk, det er en produktionsnatur. Og så alligevel. For mellem de grå betonhaller og de store gårde er der også elementer af stor skønhed. En klar, blå himmel udført med airbrush, snoede landeveje og vidtstrakte marker, møjsommeligt malet med kunstnerens signaturpenselstrøg, der set tæt på trækker synlige linjer i malingen og er inddelt i skarpt afgrænsede felter. En malemåde, der skaber modstand i illusionen.
Allan Otte vil ikke skønmaleriet. Han, som selv er opvokset på en gård, vil vise os naturen, som vi virkeligt omgås den og virkeligt anvender den, og han gør det med sit altid køligt, registrerende blik. Det er dybt foruroligende og påfaldende smukt og grimt på samme tid.
Udstillingen viser omkring 50 af Allan Ottes værker fra 2006 og frem og er den største præsentation af hans arbejde hidtil. Den er lavet i samarbejde med HEART – Herning Museum of Contemporary Art og Kunstmuseum Brandts.
I forbindelse med udstillingen udgives den rigt illustrerede bog Naturligvis. Landskabsmalerier af Allan Otte, der udover et interview med kunstneren indeholder fire artikler med nye vinkler på hans værker. Pris: 200 kr.
15. Juni Fonden
Arne V. Schleschs Fond
Augustinus Fonden
Beckett-Fonden
Grosserer L. F. Foghts Fond
Knud Højgaards Fond
Landbrugets Kulturfond
Statens Kunstfond
William Demant Fonden
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond
Fuglsang Kunstmuseum
Nystedvej 71
4891 Toreby L.
Find vej
Telefon: 5478 1414
post@fuglsangkunstmuseum.dk
CVR: 86531216
Cookie | Varighed | Beskrivelse |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Note: Danish only