Et maleri skifter navn

15. oktober 2020

Er det Eckersberg eller er det snyd?

Da J.P. Møllers (1783–1854) maleri Landskab (Harzen) blev købt i 1990, var det sat til salg som C.W. Eckersberg, Landskab fra Møn. Allerede dengang mente vi, at noget ikke passede. Billedet var ikke kendt blandt Eckersbergs værker, og løvet ligner mere Møllers malemåde. Figuren derimod er i Eckersbergs stil. De to kunstnere var venner og arbejdede ofte sammen. I 1810–13 boede de sammen i Paris. Trods usikkerhed om, hvem kunstneren var, købte museet billedet, fordi det efter sigende forestillede Liselund Have på Møn, der er en central lokalitet i museets indsamlingsområde. Museet registrerede billedet som Eckersberg og Møller, Fra Liselund Have, ca. 1810.

FIND værket i Lomme A på museet.


For nylig kom imidlertid et identisk billede til salg i Berlin, som havde været i kongehusets samling. I den kongelige maleriprotokol var maleriet registreret med følgende oplysninger: ”En skovbegroet Klippeegn ved en lille Flod i Nærheden af Harzen, malet efter en Tegning af Eckersberg. Figuren malet af ham”, dateret 1811. Dermed fik vi ikke bare vished om, at værket er malet af Møller efter forlæg af Eckersberg, men også om, at motivet er fra Harzen og ikke fra Møn.


Der er dog stadig meget, vi ikke ved om vores værk: Vi ved ikke, hvorfor Møller malede billedet anden gang og uden at signere det, som han plejede. Vi ved ikke, hvornår han malede det. Det er heller ikke klart, hvorfor maleriet i Christian Ellings bog Den romantiske Have fra 1942 omtales som ”Møen. ’Bjergbæk’ ved Liselund. Maleri af C.V. Eckersberg”. Til gengæld ved vi, at museet fik købt et spændende billede i 1990, som fortæller om to unge og meget lovende kunstneres indtryk fra deres første store udenlandsrejse.


Kunsthistoriker, post.doc Århus Universitet
Susanne Bangert, ph.d.