facebook pixel
Foto: Ole Akhøj

Valdemar Schønheyder Møller

'Solen i granskoven'

Ca. 1895-1900

Helt bogstaveligt en blændende maler. Men også en maler, hvis liv blev for kort til at få den opmærksomhed, han fortjente. Sådan siger museumsinspektør Liza Kaaring om Valdemar Schønheyder Møller, der i slutningen af 1800-tallet gik under navnet “sol-maleren”.

Hvorfor er Valdemar Schønheyder Møller en fantastisk kunstner?

“Med et glimt i øjet: Fordi han jo maler blændende godt! Han gengiver lyset så levende og kraftfuldt, at du får en oplevelse af at blive fysisk blændet. Hvornår sker det ellers, at du bliver blændet af et maleri?

Den blændende effekt fremkaldte han ved at studere lyset i fotografier. Han var nemlig også fotograf. Maleriet her giver en fornemmelse af solen som en livgivende kraft, både for vores fysik og for vores sind. Og en stemning af noget mystisk og esoterisk.

Motivet med solen set i modlys gennem træer er et signaturmotiv. Han har malet mange forskellige variationer af det. Billedet her er malet i Frankrig, hvor han boede i en årrække. På grund af de mange malerier af solen blev han kaldt for solens maler.

 

Fakta

Valdemar Schønheyder Møller (1864-1905)

Datering: ca. 1895-1900
Materiale: Olie på lærred
Mål: 57 x 41,5 cm
Erhvervelse: Købt 2014

 

Hvorfor er Valdemar Schønheyder Møller ikke mere kendt end han er i dag?

“Den vigtigste årsag er formentlig, at han ikke nåede at producere særlig mange malerier. Det er der flere grunde til.

For det første brugte han meget tid på fotografiet. Hans fotografier har stor kunstnerisk kvalitet, men fotografi var ikke anerkendt som rigtig kunst dengang.

Desuden døde han som kun 41-årig. Han var bipolar og blev indlagt på Psykiatrisk Hospital i Risskov i Aarhus, kort efter han kom hjem fra Frankrig. Han døde på hospitalet i 1905.

De bedste malerier, vi kender til, malede han i Frankrig. Det er nok også en medvirkende grund til, at han ikke fik markeret sit talent på den danske kunstscene. Derfor er der heller ikke skrevet særlig meget om ham i hans egen samtid. Han gik også i mange år under radaren for kunsthistorikerne.”

 

Hvorfor fortjener han at være mere kendt?

“Hans billeder er nyskabende, og de er et vigtigt bidrag til symbolismen i slutningen af 1800-tallet. En strømning, hvor den ydre verden bruges som et billede på en indre sindsstemning. Et oplagt fokus for ham, der jo var plaget psykisk sygdom.

Samtidig påvirkede han også en af de største kunstnere her til lands. Nemlig Vilhelm Hammershøi, som han var nær ven og samarbejdspartner med. Begge var optaget af lys, men det er sjovt at se, hvor forskelligt de greb det an. Den ene malede gråvejr og den anden solskin med fuld knald på.

Heldigvis har kunstverdenen for nylig fået øjnene op for Valdemar Schønheyder Møller. Der er blevet forsket, udgivet bøger og hans værker er blevet udstillet. Især med fokus på forholdet til Hammershøi.”

 

Hvordan kan det være, at Valdemar Schønheyder Møllers værker befinder sig i Fuglsangs samling?

Fuglsang Kunstmuseum ejer dette ene værk af Valdemar Schønheyder Møller. Værket er købt som led i museets mangeårige fokus på landskabsmaleriet. Den genre fylder meget i samlingen, blandt andet med landskaber fra årtierne omkring år 1900. Det gælder symbolistiske værker af for eksempel L.A. Ring og Vilhelm Hammershøi. Med erhvervelsen af dette maleri har museet også givet en af landskabsmaleriets ellers oversete kunstnere sin rette plads.

 

Vær opmærksom på, at værket ikke nødvendigvis er udstillet i museet.

Liza Kaaring er kunsthistoriker og museumsinspektør på Fuglsang Kunstmuseum. Her har hun særligt ansvar for museets forskning.

Søgning

Note: Danish only