facebook pixel
Foto: Ole Akhøj

Johannes Wilhjelm

'Polske roearbejdere i marken ved Øllingsøe på Lolland '

Ca. 1910

Johannes Wilhjelm hørte til anden generation af skagensmalerne, og han tog sin barndom på landet med ud i verden. Hvor andre malede det pulserende byliv, beskrev han helst, hvordan mennesket hører sammen med naturen. Et talent, der foretrak at justere på traditionerne fremfor at revolutionere dem, fortæller museumsinspektør Tine Fabienke Nielsen.

Hvorfor er Johannes Wilhjelm en fantastisk kunstner?

“Johannes Wilhjelm er interessant, fordi han tog sin baggrund på landet på Lolland med sig til Italien, Jylland og Frankrig. Sammen med mange andre europæiske kunstnere søgte han det uspolerede liv i uberørte udkantsområder.

Livet igennem skildrede Wilhjelm den samhørighed mellem menneske og natur, som han havde oplevet i sin barndom og genfandt på sine mange rejser. Han voksede op som godsejersøn på den lollandske herregård Øllingsøe, hvor han blandt andet i begyndelsen af 1900-tallet malede hverdagen på landet. For eksempel en gruppe polske roearbejdere, som vi ser i maleriet her.

Her hylder han det dyrkede landskab og den hårdt arbejdende importerede arbejdskraft. Farverne er saftigt grønne, og kvinden i forgrunden til højre er nok mere veldrejet end den gennemsnitlige roepige. Arbejdernes fødder er også skjult i marken, og det ser næsten ud som, de gror op af det lollandske roeeventyr. Det understreger alt sammen frugtbarhed og samhørighed med naturen. At jorden er menneskets livsgrundlag.

Men ren idyl er det ikke. For billedet af landlivet er også usentimentalt. For eksempel er der en opsynsmand i billedets mellemgrund, der med sin stok hundser med arbejderne. Så Wilhjelm havde alligevel blik for sociale forhold og for sin egen families privilegier.”

 

Fakta

Johannes Wilhjelm (1868-1938)

Datering: ca. 1910
Materiale: Olie på lærred
Mål: 35 x 45 cm
Erhvervelse: Ubekendt

 

Hvorfor er Johannes Wilhjelm ikke mere kendt end han er i dag?

“Wilhjelm kom ikke til at passe ind i nogen af kunstens jordskred, der skete i hans periode. Han blev født midt mellem to generationer af billedkunstnere, der rykkede traditioner og normer: 1880’ernes moderne gennembrud og de tidlige modernister i 1910’erne.

Wilhjelm var ikke revolutionerende. Han tog udgangspunkt i det traditionelle figurmaleri og landskabsmaleri, som han kendte fra undervisningen på Kunstakademiet i København. Bagefter gik han på Kunstnernes Studieskole, hvor han lærte nyt om lys og farve. Men han blev ikke frontløber for radikale eksperimenter med form og indhold.

Wilhjelm stod også i skyggen af kunstnerkoloniernes store navne. Han var gennem årtier del af en lille koloni omkring Svinkløv i Nordjylland. Til Skagen kom han først i 1909, og på det tidspunkt havde Anna og Michael Ancher, Krøyer og resten af deres generation for længst grundlagt myten om skagensmalerne. Og den næste generation af malere i Skagen, som Wilhjelm blev del af, fik aldrig lov at sætte samme aftryk som forgængerne.

Så Wilhjelm kom for sent til at blive “rigtig” skagensmaler og for tidligt til at være med på den modernistiske bølge.”

 

Hvorfor fortjener Johannes Wilhjelm at være mere kendt?

“Først og fremmest fordi han så fint skildrer forholdet mellem menneske og natur. Og med hans billeder af udenlandske arbejdere i roemarken ser vi en meget væsentlig del af lollandsk kultur og dansk landbrugshistorie.

Wilhjelm repræsenterer de mange, mange kunstnere, som var populære i deres egen tid, men som vi ikke længere hører om. Fordi de ikke revolutionerede kunstscenen, men stilfærdigt arbejde videre med traditionerne. Desuden knytter han også en sjælden forbindelse mellem Lolland og kunstnerkolonien i Skagen.”

 

Hvordan kan det være, at Johannes Wilhjelms værker befinder sig i Fuglsangs samling?

Johannes Wilhjelm er blandt de kunstnere i Fuglsang Kunstmuseums samling, der er født på Lolland og har malet herfra. Museet har kun tre malerier af ham, men de præsenterer til gengæld tre væsentlige dele af hans liv og virke: Opvæksten på Lolland, ægteskabet med en norsk kvinde og den store forelskelse i egnen omkring Svinkløv. Skagensmotiverne finder man i Skagens Kunstmuseers samling.

 

Vær opmærksom på, at værket ikke nødvendigvis er udstillet i museet.

Tine Nielsen Fabienke er kunsthistoriker og museumsinspektør på Fuglsang Kunstmuseum. Her står hun blandt andet for museets udstillinger.

Søgning

Note: Danish only