facebook pixel
Foto: Ole Akhøj

Jens Juel

'Udsigt fra Sørup til Fredensborg Slot'

1782

Jens Juel står bag nogle af de tidligste, danske landskabsmalerier, der findes. Udsigt fra Sørup til Fredensborg Slot viser, hvordan han kombinerer tidligere tiders foretrukne idyl med sin egen tids romantiske idealer.

Det er muligvis kunstnervennerne i Genève og Schweiz’ storslåede bjerglandskaber, der gør indtryk på Jens Juel. I hvert fald kommer han hjem efter to år i det bjergrige Centraleuropa og begynder som en af de første danske kunstnere at dyrke landskabsmaleriet i sin egen ret. Han er forud for sin tid, for det er først i midten af 1800-tallet, at den genre for alvor slår igennem.

Juel bruger ofte landskabet som baggrund for sine portrætmalerier, men indimellem også som selvstændigt motiv. Så Udsigt fra Sørup til Fredensborg Slot fra 1782 er altså et af de sjældne og meget tidlige eksempler, vi har på dansk landskabsmaleri.

 

Fakta

Jens Juel (1745-1802)

Datering: 1782
Materiale: Olie på lærred
Mål: 60,6 x 77,5 cm
Erhvervelse: Købt 1894

 

I den skyggefulde forgrund har Juel placeret en flok kronvildt og indrammet dem med høje træer. En af hjortene spejder ud over den store Esrum Sø, de vidtstrakte marker og skoven i mellemgrunden. Ude mod horisonten i baggrunden lægger skoven sig som et tykt bælte, og over den kan vi skimte Fredensborg Slot som en svag lysende plet med spidse tage og tårne. Tilbagetrukket, ligesom kongemagten og adelen også så småt var ved at miste terræn som magtfaktorer i Danmark.

Maleriet peger ikke kun frem i tiden ved at introducere en genre, der 50 år senere bliver den populæreste i Danmark. For Juel er også påvirket af traditionen før ham og strømninger i sin egen tid.

Alt ånder fred og ro her ved morgengry i den nordsjællandske skovlysning. Med harmoni og balance som sit fokus trækker Jens Juel på en idylliserende tradition for landskabsmaleri, der tidligere var i højsædet i fx 1500- og 1600-tallets Frankrig.

Samtidig er Juel også en del af den romantiske strømning, der vandrer hen over Europa her i slutningen af 1700-tallet. Romantikkens filosoffer hævder, at guds ånd er til stede i naturen, og kunstnerne ser det som deres opgave at udtrykke den guddommelige tilstedeværelse i deres kunst.

Måske er det sådan en ånd, som maleriets hovedkarakter, kronhjorten, fornemmer, når den spejder mod horisonten under den kolossale himmelhvælving.

Juels billede er det tidligste selvstændige landskabsmaleri i Fuglsang Kunstmuseums samling. Gennem mange år har museet haft fokus på landskabskunsten som genre, og på den måde er Juel blevet foregangsmand for mange generationer efter ham. Museet har motiver fra nærområdet, fra Lolland-Falster og Sydsjælland, men også landskaber fra det øvrige Danmark og alle de lande, som kunstnerne gennem tiden har besøgt.

Forfatter: Louise Trier

 

Vær opmærksom på, at værket ikke nødvendigvis er udstillet i museet.

Søgning

Note: Danish only