© Frede Christoffersen/VISDA. Foto: Ole Akhøj

Frede Christoffersen

'Aften'

1956-59

Frede Christoffersen dedikerede sin kunst til solen. I over 40 år malede han den igen og igen. Blandt andet ved at stirre direkte ind i den. Frede Christoffersen var af mange grunde en ener ifølge kunsthistoriker Guri Skygge Andersen.

Hvorfor er Frede Christoffersen en fantastisk kunstner?

“Frede Christoffersen brugte 40 år på at male solen, undersøge dens lys, og hvordan det påvirker farver. Han gik virkelig nørdet til værks, og det gør ham til en spændende kunstner.

Han blev som ung optaget af solen, efter han oplevede solens lys meget intenst under en sørejse på Middelhavet. Hans serier af solbilleder er næsten som videnskabelige undersøgelser, hvor han maler solen igen og igen. Og han noterer i billedernes titler, at der er tale om en form for optegnelser med et bestemt tidspunkt på dagen eller året.

Her i det store billede Aften er der smæk på kuløren, så vi fornemmer, hvordan solen pulserer og gløder. Og det er ikke en traditionel, naturalistisk afbildning af en solnedgang, men en meget personlig oplevelse. Hans fremgangsmåde var nemlig sådan, at han først kiggede direkte på solen og lod lyset påvirke sine øjne. Derefter lukkede han øjnene og observerede de farverige efterbilleder, han så for sit indre blik. Du kender sikkert de former og farver, der opstår, hvis du har kigget intenst ind i noget lys.

Så maleriet her er altså ikke bare en solnedgang. Det er Frede Christoffersens sansning af aftensolens lys og de efterbilleder, solen dannede på hans nethinde. ”

 

Fakta

Frede Christoffersen (1919-87)

Datering: 1956-59
Materiale: Olie på lærred
Mål: 90 x 149 cm
Erhvervelse: Testamentarisk gave 1984 fra Erik C. Mengel

 

Hvorfor er Frede Christoffersen ikke mere kendt end han er i dag?

“Det skyldes muligvis, at han rent kunstnerisk fik sat sig lidt mellem to stole. Han lagde sig nemlig op ad to store strømninger i dansk kunst, men uden rigtigt at høre til nogen af dem.

På den ene side nørdede han syns- og farveteorier. Og han komponerede sine billeder stramt ud fra geometriske figurer. Det knyttede an til den konkrete kunst som hos Richard Winther for eksempel.

På den anden side baserede han også sine billeder på selvoplevede, intuitive sansninger af naturen. Og han holdt sig ikke tilbage med tydelige penselstrøg og tykke lag af maling. I den forstand mindede hans arbejdsgang om de abstrakte ekspressionister, som Asger Jorn blandt andet var frontfigur for.

De to skoler var fyldt med modsætninger. Og når kunsthistorikere efterfølgende har beskrevet dem, er han røget ud, fordi han ikke helt passede ind nogle af stederne.”

 

Hvorfor fortjener Frede Christoffersen at være mere kendt?

“Ved at sætte sig mellem to stole blev han jo også en ener. Helt sin egen. Udover at være en super kolorist kan den lange serie af solbilleder opfattes som én stor og gennemgribende kunstnerisk undersøgelse. Det er fantastisk, at der findes en kunstner, der har malet solen igen og igen gennem 40 år. Det burde han være mere kendt for. Ligesom Johannes Larsen er kendt for at male fugle.”

 

Hvordan kan det være, at Frede Christoffersens værker befinder sig i Fuglsangs samling?

Fuglsang Kunstmuseum ejer 27 værker af Frede Christoffersen, især maleri og grafik. De grafiske værker blev indsamlet i 1960’erne og 1970’erne, hvor der var meget fokus på af skaffe kvalitetskunst på papir til museet. Til gengæld er de fleste malerier del af en stor testamentarisk gave fra kontorchef Erik C. Mengel i 1984. Tilsammen giver værkerne et stærkt indblik i en helt særegen kunstners virke. Et af hans malede aftenbilleder er i øvrigt fra det fredede naturområde Skejten nær Fuglsang, som mange kunstnere gennem de seneste mere end 100 år har skildret.

 

Vær opmærksom på, at værket ikke nødvendigvis er udstillet i museet.

Guri Skygge Andersen er kunstformidler og kunsthistoriker. Til daglig har hun ansvar for museets undervisning og workshops.

Søgning

Note: Danish only