facebook pixel
© Ebba Carstensen/VISDA. Foto: Ole Akhøj

Ebba Carstensen

'Vindue '

1931

Ifølge kunsthistoriker Susanne Bangert gør Ebba Carstensen sig bemærket med malerier, der kun tilsyneladende virker enkle. For ved nærmere eftersyn gemmer de på stribevis af overraskende detaljer og raffineret kompleksitet.

Ebba Carstensen mødte stor respekt i sin egen tid. Men til trods for det er hun i dag langt mindre kendt end de mandlige kunstnere, hun var på niveau med.

Hvorfor er Ebba Carstensen en fantastisk kunstner?

“Det fantastiske ved Ebba Carstensen er, at hendes malerier tilsyneladende virker meget enkle. Men lige så snart du kigger nærmere, kommer du ud på en opdagelsesrejse af former, farver og forskellige motiver, der snakker sammen.

Carstensen var meget produktiv, så hun efterlader sig mange malerier. Alle sammen med hverdagsmotiver fra livet som det leves på landet eller i byen. Høns i haven eller udsigten fra et vindue ligesom her.

Maleriet Vindue er fra hendes kvistlejlighed på Trondhjems Plads 3 på Østerbro i København. Det er en intens oplevelse – også når man ser det i virkeligheden.

Det er et komplekst billede, der spiller på både geometri og realisme. På den ene side er det bygget op som et gitterværk, der opdeler lærredets store firkant. Du kan se, hvordan farverne på vinduesrammen skifter og markerer underopdelingerne i gitteret. Det er med til at fastholde billedet som en geometrisk flade.

På den anden side har vi en masse skrå linjer, der skaber dybde og giver en fornemmelse af, at det er et virkeligt sted, hun har malet. For eksempel det sprossede vindue, der står åbent.

Og så er der nogle fede detaljer. De brune fugle forneden, den blå tagryg og den mærkelige overskæring af vinduet. Der er meget at gå på opdagelse i.”

Fakta

Ebba Carstensen (1885-1967)

Datering: 1931
Materiale: Olie på lærred
Mål: 91,3 x 87,3 cm
Erhvervelse: Gave 1933 fra Ny Carlsbergfondet

 

 

Hvorfor er Ebba Carstensen ikke mere kendt end hun er i dag?

“Det skyldes nok især kønsdiskrimination. Noget hun også kæmpede indædt mod. Hun stillede spørgsmålstegn ved, hvorfor hendes malerier skulle koste det halve af de mandlige kunstneres. Eller hvorfor der kun var mænd med i kunstnersammenslutningerne.

Det lykkedes hende at komme med i sammenslutningen Decembristerne som den første kvinde, men det skulle hun også kæmpe for. Selvom hun var respekteret, deltog i mange udstillinger, og hendes værker blev købt af de danske museer.

Jeg har svært ved at se, hvad en kunstner som for eksempel Olaf Rude kan, som hun ikke kan. De er oplagte at sammenligne, fordi de stort set udvikler sig på samme måde. Og alligevel er han i dag et langt større navn, end hun er. Det må være diskrimination, der er grunden til, at hun ikke har fået den samme anerkendelse i kunsthistorien.”

 

Hvorfor fortjener hun at være mere kendt?

“Hun vævede og broderede ved siden af maleriet. Jeg synes, hun fortjener større opmærksomhed på det punkt. Nogen burde undersøge, hvordan vævning og maleri spiller sammen.”

 

Hvordan kan det være, at Ebba Carstensens værker befinder sig i Fuglsangs samling?

Fuglsang Kunstmuseum ejer tre malerier af Ebba Carstensen, herunder ét af hendes mange skovmotiver. Desuden ejer museet to tegnede modelstudier. Carstensen og hendes værker bidrager til en mere retvisende kønsrepræsentation i samlingen. Og eftersom museet erhvervede værker af hende så tidligt som i 1933, har der været fokus på hendes virke over mange år.

 

Vær opmærksom på, at værket ikke nødvendigvis er udstillet i museet.

Susanne Bangert er kunsthistoriker og forsker. I skrivende stund er hun tilknyttet Fuglsang Kunstmuseum i forbindelse med et forskningsprojekt om landskabsbilleder.

Søgning

Note: Danish only