© Dan Sterup-Hansen/VISDA. Foto: Ole Akhøj

Dan Sterup-Hansen

'Selvportræt '

1946

Dan Sterup-Hansen er egentlig mest kendt som en grafiker, der var dybt engageret i sociale og politiske problemer. Men maleriet Selvportræt viser, at han også havde et kæmpe koloristisk talent.

Alligevel var hans kunst måske for stille til at hamle op med de andre kunstnere på hans tid. Det vurderer en af museets kunsthistorikere, Guri Skygge Andersen.

Hvorfor er Dan Sterup-Hansen en fantastisk kunstner?

“Han er fantastisk af mange grunde. Han har skabt en masse vidunderlige kunstværker med mennesker som hovedmotiv. Menneskers livsvilkår interesserede ham, så hans billeder viser mennesker i forskellige situationer. For eksempel på gaden, på banegården, til koncert eller i svømmehallen.

Han arbejdede også for, at kunstnere fik flere offentlige udsmykningsopgaver, så kunsten kunne komme ud til folket. Selv stod han bag gavludsmykningen på Folkets Hus på Vesterbro i København. Dér hvor spillestedet Vega ligger i dag.

Sterup-Hansen er nok mest kendt for sin grafiske kunst, men er altså også en utrolig dygtig maler. Selvportrættet her viser, at han havde et stort koloristisk talent. Han har sammensat farverne med usædvanlig stor kontrast. For eksempel den syrligt gulgrønne baggrund sammen med den rød-lilla skjorte. Ansigtet er bygget op med markante penselstrøg i rød, blå, gul og grøn.

Det er et ret vildt selvportræt, hvor han faktisk eksperimenterer med portrætgenren. For selvom det ligner ham ret meget, så er det jo langt fra et traditionelt vellignende portræt med de farver.”

Fakta

Dan Sterup-Hansen (1918-1995)

Datering: 1946
Materiale: Olie på lærred
Mål: 83 x 67,5 cm
Erhvervelse: Testamentarisk gave 1984 fra Erik C. Mengel

 

Hvorfor er Dan Sterup-Hansen ikke mere kendt end han er i dag?

“For det første så brugte han 25 år af sit liv på at undervise på Kunstakademiet i København, hvor han var professor. Han var også politisk engageret og havde forskellige tillidsposter. Det spiller jo ind, hvor man bruger sin energi.

For det andet blev han måske overskygget af andre. Han producerede mest grafisk kunst, hvor hverdagen, manden på gaden og udsatte grupper fylder billedfladerne. Altså hovedsageligt en lidt mere stille kunst end mange af hans samtidige kollegers.

Cobra-kunstnerne og Asger Jorn var for eksempel i vælten med deres farveorgier og store internationale udstillinger på det her tidspunkt. Og hans grafikermakker Palle Nielsen vakte opsigt med dramatiske motiver af byer, der sprænger i luften og mennesker, der falder. Dan Sterup-Hansens hverdagsmotiver kunne nok ikke hamle op med det.”

 

Hvorfor fortjener han at være mere kendt?

“Det gør han, fordi han i sit sociale engagement har en fornem sans for at vælge nogle interessante motiver. Her kommer vi ind i små menneske-universer, som han skildrer med stor empati og indlevelse, men blottet for sentimental medlidenhed. Samtidig har han et kæmpe talent for at komponere billedfladen og forenkle motivet, så det står tydeligt og stærkt. Og som her, et talent for at sammensætte farver, så man næsten må snappe efter vejret.”

 

Hvordan kan det være, at Dan Sterup-Hansens værker befinder sig i Fuglsangs samling?

Dan Sterup-Hansen er repræsenteret med hele 37 værker i Fuglsang Kunstmuseums samling. Hovedparten er grafiske blade anskaffet i 1960’erne og 1970’erne, hvor museets ledelse havde stort fokus på indsamling af tidens populære grafik. De i alt fire malerier stammer fra 1940’erne, og de er givet til museet som del af den testamentariske gave på 166 værker fra kontorchef Erik C. Mengel i 1984. Værkerne af Sterup-Hansen repræsenterer den del af efterkrigstidens kunst, der var optaget af menneskets vilkår.

 

Vær opmærksom på, at værket ikke nødvendigvis er udstillet i museet.

Guri Skygge Andersen er kunstformidler og kunsthistoriker. Til daglig har hun ansvar for museets undervisning og workshops.

Søgning

Note: Danish only