facebook pixel
Foto: Finn Brasen

C.W. Eckersberg

'Møns Klint. Udsigt til Sommerspiret'

1809

Med en serie malerier fra Møn satte C.W. Eckersberg blandt andet øens spektakulære kridtklinter på det billedkunstneriske landkort. Op gennem 1800-tallet fulgte mange kunstnere i hans spor med at gengive det imponerende og unikke stykke dansk natur.

I det tidlige 1800-tal var guldaldermaleren C.W. Eckersberg på Møn. Det var før, han rejste til Paris og Rom og blev berømt professor på Kunstakademiet i København. På Møn havde stiftamtmand og kammerherre Christopher von Bülow, som ejede herregården Nordfeld, bestilt Eckersberg til at male en række landskaber fra øen til sit hjem.

Resultatet blev en serie landskaber, som dette fra Møns Klint tilhører. Her er Eckersberg gået helt til kanten, så at sige. Et ungt par i følgeskab af en ældre herre er i tidens ånd på spadseretur og har nået et lille plateau, der ligger mellem buske til højre og et gammelt træ bag en bænk til venstre. Der er forrygende udsigt til den over 100 meter høje kalkspids Sommerspiret og til Østersøen med små sejlskibe i det fjerne.

De unge står ganske tæt ved kløften, hvor kun et vakkelvornt rækværk beskytter mod afgrunden. Det er tydeligt, at kvinden er blevet overvældet af det imponerende syn. Hun har vendt ryggen til det åbne rum og træder et skridt væk, mens hun gestikulerer teatralsk. Hendes ledsager slår beroligende armen ud, mens manden på bænken ser afventende til. Det dramatiske optrin understreges af vinden fra havet, der suser i hendes sjal, lette kjole og i hans frakkeskøder. Og af den høje himmel med skyer, der trækker op over horisonten.

 

Fakta

C.W. Eckersberg (1783-1853)

Datering: 1809
Materiale: Olie på lærred
Mål: 38 x 45,5 cm

Erhvervelse: Købt 2009 med støtte fra Augustinus Fonden, Kulturarvsstyrelsen, Lizzie og Ejler Ruges Kunstfond og Ny Carlsbergfondet

 

Med motivet peger Eckersberg på, at mennesket er så lille i forhold til naturen. Det er en tidstypisk fortælling om at sanse og føle naturens skønhed og overlegenhed. Handlingen udspiller sig derfor også som et teaterstykke på forgrundens scenegulv, hvor landskabet lægger spektakulær kulisse til mellem- og baggrund. Ved at studere maleriet kan beskueren selv fantasere om at balancere på kanten af katastrofen – på behørig afstand, naturligvis.

Sommerspiret, der styrtede ned i 1988, blev et af de mest yndede motiver fra Møns Klint. Og Eckersberg blev foregangsmand for en lang række rejsende kunstnere, som op gennem 1800-tallet opsøgte området, der bogstavelig talt tårner sig op på østsiden af Møn. Klintelandskabet blev også symbol på den nationalromantiske strømning, hvor dansk selvfølelse blev afstivet gennem skildringer af en natur, der kunne måle sig med de schweiziske bjerge.

Værket er det tidligste af Fuglsang Kunstmuseums mange billeder med motiv fra Møns Klint. Senere eksempler er af C.A. Kølle, Frederik Sødring og især P.C. Skovgaard, der har skildret Møns Klint fra mange vinkler og i forskelligt vejrlig.

Forfatter: Tine Nielsen Fabienke

 

Vær opmærksom på, at værket ikke nødvendigvis er udstillet i museet.

Søgning

Note: Danish only