facebook pixel
© Adam Fischer/VISDA. Foto: Ole Akhøj

Adam Fischer

'Kriger'

1918

Adam Fischer gik på jagt i kunsthistoriens omfattende arkiv af stilarter og omsatte det til tidløse skulpturer. Han fik banale motiver til at handle om alment menneskelige problemer. Men ifølge kunsthistoriker Susanne Bangert betød det samtidig, at han også gik i glemmebogen.

Hvorfor er Adam Fischer en fantastisk kunstner?

“Helt grundlæggende er han en dygtig billedhugger, som virkelig formår at inddrage rummet omkring skulpturerne. Du kan se det i statuetten her, hvor krigeren tager et skridt én vej, vender blikket en anden vej, rækker sværdet en tredje vej og armen en fjerde vej. Det gør skulpturen levende.

Men endnu mere interessant er hans evne til at kombinere forskellige formsprog. Både fra hans egen tid, fra tidligere tider og andre kulturers kunst. Det betyder, at hans skulpturer løfter sig til et universelt niveau.

Her har vi at gøre med en af de første kubistiske skulpturer i Danmark. Det er i sig selv nyskabende her i 1918. Samtidig trækker Fischer på renæssancen og antikken flere århundreder tidligere. Spiralbevægelsen minder om Michelangelo, og den måde, krigeren står på, minder om romerske krigerportrætter.

Det er tydeligt, at kunstneren prøver at sige noget universelt om at gå i krig. Da han skaber skulpturen her, befinder han sig i Paris i de sidste måneder af 1. Verdenskrig. Det er ikke så underligt, at han får idéen til en kriger. Men den her kriger ligner langt fra soldaterne i skyttegravene i 1918. Så det er snarere et portræt af krigerens væsen generelt.”

Fakta

Adam Fischer (1888-1968)

Datering: 1918
Materiale: Træ
Mål: 29 cm
Erhvervelse: Købt 1982

 

Hvorfor er Adam Fischer ikke mere kendt end han er i dag?

“Der er flere grunde, men en af de mest oplagte er, at han eksperimenterede med mange forskellige stilarter. Derfor er han svær at placere i de kasser, som kunsthistorikerne har inddelt kunstnerne i.

Størrelsen på hans skulpturer har muligvis også betydning. De er små, og som regel er det de store formater, der står øverst i kunsthistoriebøgerne.

Alligevel findes der 120 kunstværker af ham rundt omkring på de danske museer. Så nogen interesse har der altså været på et tidspunkt. Men bortset fra et helt nyt katalog til udstillingen Billedbyggeren om kunstneren Georg Jacobsen, hans kreds og elever, har der ikke været skrevet noget om ham siden 1982.”

 

Hvorfor fortjener Adam Fischer at være mere kendt?

Fordi han er så dygtig til at tage et simpelt motiv og få det til at handle om store menneskelige problemer. Og fordi hans skulpturer lukker dig ind i en mangfoldig verden af vidt forskellige måder at udtrykke sig på kunstnerisk.

 

Hvordan kan det være, at Adam Fischers værker befinder sig i Fuglsangs samling?

Museet har i alt syv værker af Adam Fischer fra perioden 1915-50 med både avantgarde og klassiske udtryk. For eksempel passer Fischer godt ind i museets fine samling af modernistisk kunst fra sidste halvdel af 1910’erne. Samlingen omfatter blandt andet kubistiske værker inspireret af kunstneres ophold i Paris. På malersiden har vi bl.a. Astrid Holm, Jais Nielsen og Olaf Rude. Og på billedhuggersiden er Fischer en fornem repræsentant.

Vær opmærksom på, at værket ikke nødvendigvis er udstillet i museet.

Susanne Bangert er kunsthistoriker og forsker. I skrivende stund er hun tilknyttet Fuglsang Kunstmuseum i forbindelse med et forskningsprojekt om landskabsbilleder.

Søgning

Note: Danish only