facebook pixel
Agnes Slott-Møller, Jomfru Blidelil (beskåret), 1899. Privateje. Foto: Asger Hunov

Agnes Slott-Møller og Jomfru Blidelil

Drømmescenarie
Kvindelige kunstnere er underrepræsenterede i Fuglsang Kunstmuseums samling. Det retter vi op på i disse år. Kvinderne savnes nemlig, når vi skal formidle den danske kunsthistorie fra 1780’erne til i dag.

Agnes Slott-Møller (1862-1937) var en central skikkelse på den danske kunstscene omkring 1900, og hun er ikke repræsenteret i Fuglsang Kunstmuseums samling. Det skyldes formentlig, at kunsthistorikere i løbet af det 20. århundrede så ned på hendes fascination af middelalderen. Det hjalp heller ikke, at hun var kvinde. Det er faktisk først i de seneste årtier, at vigtige kunstnere, der var kvinder, har fået revanche i forskning, udstillinger og bøger.

På Fuglsang Kunstmuseum er drømmescenariet at erhverve maleriet Jomfru Blidelil bl.a. med vores gæsters og følgeres hjælp i en crowdfunding. Hvis det lykkes, vil et absolut hovedværk af Agnes Slott-Møller tilhøre det danske folk i al fremtid. Værket er deponeret på museet indtil sommeren 2023, og kan ses i lomme B.


Agnes Slott-Møller, Jomfru Blidelil, 1899. Olie på lærred.
76 x 94 cm. Privateje. Foto: Asger Hunov

Fortryllet tragedie
Maleriet Jomfru Blidelil blev til i sommeren 1899 på Fænø, hvor kunstnerparret Slott-Møller havde lejet et hus med udsigt over Lillebælt.

Folkevisen Tidemand og Blidelil beretter om hr. Tidemand, der fra sit skib drømmer om at vinde jomfru Blidelils hjerte. Han skriver magiske runer på to roser, som flyder i land og som Blidelil finder på stranden. Hun er straks fortryllet og kan ikke tænke på andet end den fremmede mand. Hun låner sin søsters fuglevinger og flyver over havet til Tidemands skib. Da hun ankommer, spørger Tidemand hånligt, om der ikke var interessante mænd i hendes eget land? Det knuser Blidelils hjerte, og hun kaster sig i havet. Tidemand indser sin fejl og drukner sig også.
Se video med museumsdirektør Anna Schram Vejlby, der fortæller om motivet.

I maleriet flyver Blidelil over de blå vande, mens hun spejder efter Tidemand. Billedet forener det realistisk malede hav og den naturtro badebro med det mærkelige syn af den flyvende kvinde. I den udskårne ramme ser man roserne, hun fandt på stranden.
Det er typisk for Slott-Møller at kombinere noget naturalistisk med noget forunderlig i det, man kunne kalde magisk realisme.

Ægtemanden Harald Slott-Møllers portræt af Agnes ejes af Fuglsang Kunstmuseum. Du kan se det i sal 7 på museet eller her.

Pressedækning:

TV2 Øst Nyhederne

P1 Kulturen, museumsdirektør Anna Schram Vejlby interviewes

P1 Kulturen, kunstkritiker Bente Scavenius interviewes (ca. 2 timer og 1 minut inde i udsendelsen)

Politiken

Berlingske Tidende

Kulturmonitor

Lolland-Falsters Folketidende

Søgning

Note: Danish only